قديم 09-28-2009, 06:10 PM
basio555
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

اولا مجهود جبار الى انت بتعملوا ده بس انا تهت انت قولت حاجات كتير فحت وطبعا مشكور على ده بس انا عايز اعرف مثلا واحد خريج دلوقتى معهوش غير شهاده الكليه بالترتيب كده يعمل ايه ومنين وايه الحاجه ال مفيش غنى عنها انا عارف انك جاوبت على الحاجات دى بس بطريقه متفرقه انا عايز بس اعرف من حضرتك خطوات بالترتيب وشروط الشهادات دى ايه بالظبط وكده وشكرااااا
basio555 غير متواجد حالياً  
قديم 09-28-2009, 06:53 PM
عبدالاله
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

تسلم على هذه المبادرة النادرة
انا اخوك عبدالاه الضبياني من اليمن خريج علوم مالية ومصرفيةبتقدير79.99% عام2007م عملت في بنك تجاري لمدة3أشهر وفي بنم اسلامي لمدة8اشهر والان اعمل مدير حسابات في شركة مقاولات
واتمنى مك النصيحة كوني اريد ان اعمل في دول الخليج شكرا لك تعاونك .
عبدالاله غير متواجد حالياً  
قديم 09-28-2009, 07:36 PM
hamada846284
مشارك نشط

دلوقتى المادة ف المعهد المصرفى 1900 ج
لو ذاكرتها لوحدى الامتحانات هتبقى فين
hamada846284 غير متواجد حالياً  
قديم 09-29-2009, 03:41 AM
حسام عمر
مشارك مبتدئ

Icon19 مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

بسم الله الرحمن الرحيم
أستاذى الفاضل / Elkhouly

بخصوص نصيحتك التى تفيد أن نقوم بدراسة أى من الشهادات المهنية العالمية ونحن طلاب
حتى لا يضيع الوقت فيها بعد التخرج
الأستفسار هو

هل من الممكن أن يتم تغير المنهج فى هذه الفترة
فعلا سبيل المثال أنا فى الفرقة الثالثة حالياً
فإذن بدات فى دراسة مثلا ACCA حالياً
إلى أن أنهى البكالوريس أى سنتين
فهل يمكن أن يتغير المنهج
فى هذه الفترة وأبدأ من
جـــــــــــديـــــــــد

شكراً لتعاونك معنا ووفقك الله
قديم 09-29-2009, 05:20 AM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basio555 مشاهدة المشاركة
اولا مجهود جبار الى انت بتعملوا ده بس انا تهت انت قولت حاجات كتير فحت وطبعا مشكور على ده بس انا عايز اعرف مثلا واحد خريج دلوقتى معهوش غير شهاده الكليه بالترتيب كده يعمل ايه ومنين وايه الحاجه ال مفيش غنى عنها انا عارف انك جاوبت على الحاجات دى بس بطريقه متفرقه انا عايز بس اعرف من حضرتك خطوات بالترتيب وشروط الشهادات دى ايه بالظبط وكده وشكرااااا
كل الل عليك تعملوا تطبيق ال 7خطوات اللي انا اتكلمت عنها في الصفحة الاولى (مفيش غنى عنها ).. لو واجهت صعوبة في تطبيقها يفضل الاستعانة بطرف خارجي كمعهد تدريب خارجي مثلا لدراسة المحاسبة بالانجليزي ...أيضا الشهادات اتكلمت عنها خلال الردود السابقة ..

هذا في الاساس يعتمد على ميولك الدراسة والوظيفية اولا قبل كل شئ.....

عذرا فقد تعمدت الاجابة بإستفاضة عن معظم الاسئلة في بداية الموضوع لانها في الغالب سوف تكون أسئلة متكررة ولكي تكون مرجع لاي مشترك جديد ..نظرا لضيق الوقت...

تحياتي ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
elkhouly غير متواجد حالياً  
قديم 09-29-2009, 05:26 AM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالاله مشاهدة المشاركة
تسلم على هذه المبادرة النادرة
انا اخوك عبدالاه الضبياني من اليمن خريج علوم مالية ومصرفيةبتقدير79.99% عام2007م عملت في بنك تجاري لمدة3أشهر وفي بنم اسلامي لمدة8اشهر والان اعمل مدير حسابات في شركة مقاولات
واتمنى مك النصيحة كوني اريد ان اعمل في دول الخليج شكرا لك تعاونك .
أهلا أخي العزيز..

في دبي بشكل عام .. إذا كنت تريد الحصول على فرصة متميزة لا بد لك من التمكن جيدا من اللغة الانجليزية ..ثم أي دراسات مهنية أو أكاديمية بعد التخرج لاشك سو ف تعطيك ميزة تنافسية .. يفضل لو تحصل على شهادات معروفة عالميا .. أو أن يكون معاك زمالة جمعية محاسبية معروفة أو شهادات عالمية خاصة بالبنوك ... إذا كنت تريد أن تتخصص في هذا المجال .. أو شهاداات خاصة بالمدراء الماليين ..

تحياتي.........
قديم 09-29-2009, 05:32 AM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada846284 مشاهدة المشاركة
دلوقتى المادة ف المعهد المصرفى 1900 ج
لو ذاكرتها لوحدى الامتحانات هتبقى فين
في الغالب الامتحانات يتم تنظيمها بواسطة ال British Councl في القاهرة ...أتصل بيهم واعرف فين مكان الامتحان

على فكره الامتحانات القادمة في شهر 12 واعتقد لازم يتم التقديم قبلها ب 4 او 3 شهور

تحيـاتي ,,,,,,,
قديم 09-29-2009, 05:38 AM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام عمر مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

أستاذى الفاضل / elkhouly

بخصوص نصيحتك التى تفيد أن نقوم بدراسة أى من الشهادات المهنية العالمية ونحن طلاب
حتى لا يضيع الوقت فيها بعد التخرج

الأستفسار هو

هل من الممكن أن يتم تغير المنهج فى هذه الفترة
فعلا سبيل المثال أنا فى الفرقة الثالثة حالياً
فإذن بدات فى دراسة مثلا acca حالياً
إلى أن أنهى البكالوريس أى سنتين
فهل يمكن أن يتغير المنهج
فى هذه الفترة وأبدأ من
جـــــــــــديـــــــــد

شكراً لتعاونك معنا ووفقك الله
لا أعتقد اذا كان في تغيير هيكون له تأثير عليك .. لانك بمجرد ما تمتحن وتنجح تثبت لك النتيجة حتى تكمل كل المواد .. ممكن خلال سنتين تخلص 70 % من الشهادة والباقي بعد ما تخلص... ولو كان في تغيير هيكون في المواد التي لم تمتحنها بعد .. المقصود ان التغيير لا يسري بأثر رجعي

ملاحظة .. من تاريخ النجاح في اول مادة .. تمنح فترة سماح قدرها 10 سنين للنجاح في كل المواد .. والا هتعيد كل المواد التي نجحت فيها
تحياتي,,,,,,,,,,,

قديم 09-29-2009, 10:29 AM
hello4you
Guest

انا اتخنقت والله ياجماعة انا بقالى يومين قالب النت كله عشان اعرف تكاليف التفصيلية لشهادة acca ومش وصلت لحاجة بعد اذنك سيدى الفاضل انا بسال تكاليف تسجيل العضوية كام والامتحانات لكل مادة كام انا محاسب حديث تخرج -مصر وناوى اخد شهادة self study

قديم 09-29-2009, 10:37 AM
hello4you
Guest

بعد اذنك تكتبلنا تكاليف بالعملة المصرية او بالاستلرينى