المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن تسجيل رسالة ماجستير

ziad87
07-18-2010, 04:06 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هل ممكن اسجل رسالة الماجستير في جامعة غير الي حاصل منها على تمهيدي الماجسيتر؟

وأسهل الجامعات لتسجيل الرسالة ؟

ايمن مونو
07-19-2010, 11:34 PM
ممكن من حضارتكم طرح عدد من المواضيع الجديدة فى المحاسبة لاستفادة منها فى عمل رسالة ماجستير

mo7amednoor
07-21-2010, 07:23 PM
الان يعفي من حصل علي تقدير جيد جدا من التمهيدي لكن اذا كنت مهدت يجب عليك اتمام الماجستير في نفس الجامعة وافضل الجامعات عين شمس والقاهرة اما اسهل الجامعات الله اعلم وبالله التوفيق

ziad87
07-24-2010, 01:27 AM
أيمن ..
البحث عن مواضيع جديدة اما في المجلات بمكتبة الكلية .. للجامعات المختلفة في الاعداد الحديثة
او المواقع الانجليزية المتخصصة في المحاسبة والمقالات الحديثة عنها ... وهي الأفضل
موقع جامعة المنصورة مثلا .. به روابط لقواعد بيانات .. بها الكثير من المقالات الحديثة لكن بباسوورد

محمد ..
خلصت التمهيدي فعلا .. وفي انتظار النتيجة
وكان عندي امل اني اكمل الرسالة في جامعة تانية .. لصعوبة جامعة المنصورة

mo7amednoor
07-28-2010, 02:36 PM
بالتوفيق ان شاء الله وعموما الماجستير حلم ليس من السهل تحقيقة لكن عليك بالاجتهاد والصبر وانصحك ان دائما تسال الدكتور اللي معاك في الرسالة لانه اكتر واحد يقدر يفيدك في موضوع انا ارشحه لك لان ما شفتش حد عمله في مصر وهو :
مدى حرص مكاتب المراجعة على توفير متطلبات تحسين فاعلية التدقيق الخارجي
للشركات المساهمة المصرية
وعلي فكرة الموضوع ده تم عمل رسالة ماجستير به في الاردن وايضا في امريكا ان شاء الله لو حبت اقدر اجبهملك وبالله بالتوفيق

ziad87
08-06-2010, 10:18 PM
اتأكدت من الجامعة .. قالو ممكن تكمل الرسالة في جامعة تانية
لكن بنفس اللائحة .. يعني نفس مواد التمهيدي .. والا هتضطر تدرس المواد دي

والحمدلله نتيجتنا ظهرت ونجحنا
مش عارف اشكر حضرتك ازاي يا استاذ محمد ..
لكن انا مركز اكتر على المحاسبة الادارية .. لو مفيش موضوع ملائم .. هبحث في المراجعة

وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

yomna aamr
12-11-2010, 09:56 AM
حضرتك انا ممكن اعرف ازاي افضل المواقع الي من الممكن ان احصل عليها عن افضل رسائل الماجستير الجديده والمعاصره في المحاسبه علي اختلاف انواعها وكذالك المراجعه ممكن حضرتك ترشحلي تلك المواقع