قديم 11-30-2009, 05:15 PM
maron
مشارك

Icon23 مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
الأخ الخولى كان عندى إستفسار من حضرتك
كام يحصل مرتب المحاسب والمراجع الحاصل على شهادة acca فى المكاتب الأربعة الكبار فى العالم بدولة الأمارات بالأخص بما أنك ملتحق بإحدى المكاتب الكبرى لدى دولة الأمارات وأية المميزات الأخرى من سكن وبدل إنتقالات وخلافه؟
وشكراً على الإهتمام
maron غير متواجد حالياً  
قديم 11-30-2009, 05:59 PM
جعفرية
مشارك
 الصورة الرمزية جعفرية

Icon23 مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

[blur]السلام عليكم[/blur]

أولا انا بشكر كل القائمين على المنتدى وكل الأعضاء المتميزين اللي بيفتحوا لنا باب المناقشة في كل المواضيع......................

انا عاوزة أعرف لو الظروف بعدتني شوية عن مجال العمل بمهنة المحاسبة ،،،،،،،،،،،،،،،،
إيه اللي ممكن أعمله عشان أفضل محافظة على مستوايا. لغاية ماربنا يفرجها وألاقي فرصتي في العمل بأي مكتب
جعفرية غير متواجد حالياً  
قديم 11-30-2009, 07:07 PM
the queen
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

مرسي اووووووووى جدااااااا خالص
بجد ربنا يكرمك

انا لسه متخرجه السنه دى جديد
ومش عارفه ابدا ازاى

انا كنت تجاره عربى وجبت جيد
انا من الفيوم وعندنا مفيش شهاده معتمده
كله بيكون نصب وحتى اللى بيشرحوا مش بيعرفوا

وبابا مش بيرضى يخلينى اخدهم ف القاهره
ينفع انزل البرامج دى وادرسها بالبيت ولا لازم
شهاده معتمده

احب اشكرك مره تانيه
ارجو مش اكون طولت عليك
تقبـــــــــــــــــــــل مــــــــرورى

the queen غير متواجد حالياً  
قديم 12-01-2009, 09:56 AM
elmasry44
مشارك

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

بعد اذنك انا عاوز اعرف كل حاجة عن acca يعنى كام مادة وتقريبا بتكلف كام

واى المعاهد فى مصر بتدرس
elmasry44 غير متواجد حالياً  
قديم 12-01-2009, 03:41 PM
badr3000
مشارك مبتدئ

انا خريج بكالوريوس تجاره 2006 وما اشتغلتش فى المحاسبع وواخد دورهicdl ودوره محاسبه وجالى شغل فى الامارات عن طريق واحد قريبى بس خايف وعايز نصحيه منك
badr3000 غير متواجد حالياً  
قديم 12-02-2009, 03:59 PM
donald_kieso
Guest

افتراضي مشاركة: دونالد كيسو يســـــــأل - دونالد كيسو محتار ؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkhouly مشاهدة المشاركة
أنتظر الرد قريبا
تحياتي

اوكى بس انا انتظرت كتير والله
وعلى رأى الست
ام كلثوم
انا فى انتظارك
كل سنة وحضرتك طيب

قديم 12-03-2009, 06:42 PM
yasmin
مشارك مبتدئ

انا روحت عملت انترفيو وطبعا كله كان بالانجليزى وانا اصلا خريجه تجاره عربى بس الحمدلله عارفاه المصطلحات وعندى المام بالمحاسبه بالانجليزى بس كان فيه حاجه عايزاه اسال عليها هو كان عناصر الميزانيه وانا اعملها وعايزينى اجيب قيمه الارباح المحتجزه بس انا مش عارفه ازاى اجيب قيمه الارباح المحتجزه ياريت لو حد عارف يقولى وهل هى بتيجى من معادله الميزانيه ولا ايه ؟ اللى هى الاصول =الخصوم +حقوق الملكيه ده لو احنا اعتبرنا ان الارباح المحتجزه من حقوق الملكيه مع العلم انى عملتها كده وقالى غلط وانا عايزاه اعرف ايه الصح بالظبط
yasmin غير متواجد حالياً  
قديم 12-03-2009, 08:02 PM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

افتراضي مشاركة: دونالد كيسو يســـــــأل - دونالد كيسو محتار ؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة donald_kieso مشاهدة المشاركة
اوكى بس انا انتظرت كتير والله
وعلى رأى الست
ام كلثوم
انا فى انتظارك
كل سنة وحضرتك طيب
اســــــــف يا كيسوووو

اهلا بيك ... اسف على التاخير لاني عندي امتحانات اليومين دول
بالنسلة لدخول البيج 4 .. يا ريت تقرا ردودي السابقة هتلاقي كتير اسئلة مشابهة وردي عليها .. ياريت تقراها وارجع لو فيه عندك سؤال
لازم تذكر على الاقل انك حاليا بتمتحن acca او cpa وانت بتراسلهم
نصيحة: زور كل مكتب وسلم السي في باليد لقسم الموراد البشرية وبلاش مراسلة وتابع ولح عليهم بالتلفون او زيارات
لا تيأس ... ممكن تبتدي بمكتب فوق المتوسط ك خطوة تؤهلك لدخول البيج فور ... يعني ابتدي بالتدريج لحد ماتوصلهم
دور على مكاتب دولية غير البيج فور زي bdo او غيرهم اللي ممكن تجذبهم وشوف

موضوع انك تشتغل على industry ثابتة ده كلام صح في الغالب بس في الاخر حظوظ .. ممكن تكون ماسك اكتر من industry او كم شركة وانت السنيور عليها وهتراجع كل حاجة مش بس بنوك او عملاخلال السنة وبالتالي هتستفيد
المكاتب الكبيرة ممكن يكون النظام جواها وسايط ... بس في الغالب بيكون في سقف معين لراتب كل درجة .. كل ما تكون متميز جدا كل ما فرصتك للوصول لاعلى السقف كويسة

شهادة ifrs ممتازة جداااا ..والكتب كمان ممتازة.ال ifrs دي كلمة السر هنا في الاماارت والبيج فور ... بيموتوا على حاجة اسمها ifrs بس انصحك تاخد حاجة معاها .. امشي في ال acca شويه وبعدين جرب تحاول معاهم
انا مش متاكد اذا كانت تعطيك اعفاءات بس على العموم راسلهم واتاكد...

تحياتي ... في انتظارك لو عندك استفسارات تانيبة
بالتوفيق
elkhouly غير متواجد حالياً  
قديم 12-05-2009, 02:50 PM
yasmin
مشارك مبتدئ

Icon150 مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmin مشاهدة المشاركة
انا روحت عملت انترفيو وطبعا كله كان بالانجليزى وانا اصلا خريجه تجاره عربى بس الحمدلله عارفاه المصطلحات وعندى المام بالمحاسبه بالانجليزى بس كان فيه حاجه عايزاه اسال عليها هو كانجايبلى عناصر الميزانيه وانا اعملها وعايزينى اجيب قيمه الارباح المحتجزه بس انا مش عارفه ازاى اجيب قيمه الارباح المحتجزه ياريت لو حد عارف يقولى وهل هى بتيجى من معادله الميزانيه ولا ايه ؟ اللى هى الاصول =الخصوم +حقوق الملكيه ده لو احنا اعتبرنا ان الارباح المحتجزه من حقوق الملكيه مع العلم انى عملتها كده وقالى غلط وانا عايزاه اعرف ايه الصح بالظبط
ياريت لو حد عارف الاجابه يرد عليا ضرورى ازاى اجيب قيمه الارباح المحتجزه من الميزانيه ويشرح بالتفصيل طرق حسابها من فضلكم ضرورى
yasmin غير متواجد حالياً  
قديم 12-06-2009, 01:11 PM
donald_kieso
Guest

شكرا جزيلا