قديم 02-22-2010, 01:48 PM
bosysh
مشارك

Icon19 مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

السلام عليكم ورحمة الله
أناقصتي باختصارخريجة كلية تجارة المنصوره2007 بتقديرمقبول ومقيمه في الكويت مع زوجي وبدورعلي شغل نفسي يكون في تخصصي المحاسبه بس للأسف كله عاوزخبره والي مش عاوزخبره بتكون فلوسه قليله جداأنامعاياشهادةicdlوأناطموحه جدابس المشكله اني بقالي سنتين في البيت يعتبرنسيت المحاسبه حاولت أجيب كتب محاسبه وأذاكرلكن بزهق ومش بقدرأكمل ونزلت برنامج محاسبه عشان أدرب عليه لكن برده مش حسه انه فايدني قوي وأناأخدت بعدتخرجي دورة تدريب محاسبي دفتري وكنت ممتازه فيهالكن مدربتش علي برامج عالكمبيوترفلوحديفيدني ويبعتلي برنامج زي الpeeth three "workbooksيكون جزاه الله عني كل خيروأنابعرف أشتغل علي الاكسيل لكن مش قوي فكنت عاوزه كمان شرح الاكسيل2007أرجوكم فيدووني وجزاكم الله ألف خيررررررررررررررررررر
bosysh غير متواجد حالياً  
قديم 02-25-2010, 12:09 AM
mhd_salah
مشارك نشط

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

اولا ان مشكووووووووور علي الكلام الرائع دا والمعلومات القيمه دي واحييك علي مجهوداتك دي
mhd_salah غير متواجد حالياً  
قديم 02-25-2010, 04:30 AM
مصطفى ابوسريع
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

انا طالب كلية تجارة عين شمس (تعليم مفتوح ثانوية عامة) الدفعة الجديدة وهى اول سنة تعليم مفتوح ثانوية عامة السنةدى عايزاعرف ممكن اكون معيد انشاء اللة بحصولى على تقدير جيد جدا
مصطفى ابوسريع غير متواجد حالياً  
قديم 02-26-2010, 12:31 AM
saber2010
مشارك مبتدئ

و الله جزاك الله كل خير
وزادك الله من علمة
وأن شاء الله لا أريد أن أطيل عليك ولكن سوف يكون لنا لقاء بأذن الله ف المنتدى
لأنى لم أرتب افكارى بعد لكى أسالك
بس مبدئيا شهادة acca بتكلف كام وممكن اخدها ف اد ايه أنا خريج ومش طالب .
saber2010 غير متواجد حالياً  
قديم 02-28-2010, 09:37 PM
dovreeno
مشارك مبتدئ

السلام عليكم ... لو سمحت يا اخى انا محاسب بشركه مقاولات ومن المشكلات اللى بتواجههنى ديما رواتب الموظفين اللى استلموا عملهم ف وسط شهر بيكون 31 يوم يتحسب على اساس 30 ولا 31 يوم ؟؟؟ ... ازاى يتحسب.؟؟؟؟؟ وشهر فبراير يتحسب على اساس 28 ولا 30 يوم ؟ شكرااا
dovreeno غير متواجد حالياً  
قديم 03-08-2010, 06:28 AM
عماد عبد اللطيف
Guest

هبدأ كلامي بإسم الله .. وربنا يصلح حالك ويرزقك من حيث لا تحتسب ..

أنا خريج 2007 تجارة المنصورة - محاسبة الحمد لله رب العالمين معايا الشهادات الأتية :-
1- ال icdl حصلت عليها عام 2005 وانا في الكلية لسة
2- إنجليزي من الأمديست
3- إعداد محاسبين من كلية التجارة جامعة المنصورة
4- المحاسبة الالكترونية
5- مهارات إدارة الأعمال
6- إحتراف مهارات البيع
7- التسويق والتجارة الإلكترونية
8- إكسيل + أكسيس تجاري للمحاسبين + وورد
بفضل الله أخدت الكورسات دي كلها من الأمديست أثناء دراستي .. وبنا وفقني وإلتحقت بالعمل لدي شكرة سياحة كبيرة سعودية الأصل ( ش م م ) وإشتغلت بفرع شرم الشيخ لمدة عامان
بالنسبة للغات .. الحمد لله دلوقتي معايا بالإضافة الي الإنجليزي معايا لغة روسية قراء وكتابة وتحدث بتقدير جيد

من فترة عملت إنترفيو والحمد لله ربنا وفقني وهسافر قريب ان شاء الله أبوظبي وهعمل في مجال العقارات لدي مجموعة كبيرة فرعها الرئيسي بالسعودية

سؤالي : خلال مدة عقدي عامان بما ان سيادتك بالإمارات عايز أخد cma ممكن حضرتك تقولي اية هيا الأماكن اللي أقدر أقدم فيها وأمتحن منها وتكون طبعا ً معتمدة + الكتب أجيبها منين في الأول بس أحاول بقدر الإمكان أذاكرها لواحدي

سؤال أخر : هل سيادتك شايف ان cma مناسبة ليا وسوق العمل بالإمارات تحديدا ً .. وإية هيا الفرص الوظيفية واي مجال أقدر أشتغل فية ان شاء الله بعد ما أخد الشهاده دي

سؤال أخير : أنا سمعت عشان أخد الشهادة دي لازم اكون خبرة عامان بس للاسف انا مش معايا شهاده خبرة من شركتي اللي في مصر إزاي اثبت اني كنت خبرة عامان

وشكرا ً جزيلا ً لمجهود سيادتك

أخوك في الله / عماد

قديم 03-16-2010, 02:18 AM
keroulos_60
مشارك مبتدئ

مساء الخير انا 21 سنه بس لسا ف 4 تجاره
حضرتك ذكرت شهادات عالميه
ممكن اعرف من فين ناخذها
keroulos_60 غير متواجد حالياً  
قديم 03-18-2010, 01:33 PM
تامر علوان
مشارك

بجد الف الف شكرا يا باشا موضوع رائع
تامر علوان غير متواجد حالياً  
قديم 03-19-2010, 09:35 PM
mahmoud essa
مشارك مبتدئ

شكرا على المعلومات الرائعة دى بس انا كنت عاوز اعرف معلومات عن شهادة acca زى اماكن دراستها فى مصر مدة دراستها
mahmoud essa غير متواجد حالياً  
قديم 03-25-2010, 01:20 PM
وائل مراد
 الصورة الرمزية وائل مراد

كل الشكر لك أخي الكريم وجعلة الله في ميزان حسناتك