قديم 11-24-2009, 01:51 PM
thetrap
مشارك فعال

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

ان شاء الله هشوف عندي ف البيت الاعلان عن الشهاده دي و هجيب التفاصيل بالكامل عن اسمها الفعلى و مواد الدراسة
thetrap غير متواجد حالياً  
قديم 11-24-2009, 01:56 PM
thetrap
مشارك فعال

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

بالنسبة للاستاذ الفاضل محاسب مطحون

حضرتك لازم اولا تحدد المجال اللي انت عايز تشتغله علشان تعرف مدى اهمية الشهاده اللي هتدرسها

فمثلا cma بتكون حسب علمي للمحاسب المالي و خصوصا التكاليف

و cia تكون للراغبين بالعمل بمجال المراجعة

و cfa تكون للمحلل المالي و ف الغالب بتكون للعاملين بالبورصة و تدوال الاوراق المالية و اعتقد البنوك

فلازم تحدد المجال علشان تعرف تدرس الشهادة المطلوبة
thetrap غير متواجد حالياً  
قديم 11-24-2009, 11:02 PM
youssef sallam
مشارك نشط

بجد مش عارف اقولك ايه ... ربنا يحفظك ويكرمك ويوفقك للخير ويبنفعك بنصايحك لينا .... عندى سوال هو حضرتك عندك كام سنه ومسافر من امتا .. سوال عادى طبعا اه معاك هو تطفل وحب استطلاع بس ياريت تجاوبنى على فكرة انا 22 سنه وخريج تجارة انجلش ...
youssef sallam غير متواجد حالياً  
قديم 11-24-2009, 11:03 PM
youssef sallam
مشارك نشط

بجد مش عارف اقولك ايه ... ربنا يحفظك ويكرمك ويوفقك للخير ويبنفعك بنصايحك لينا .... عندى سوال هو حضرتك عندك كام سنه ومسافر من امتا .. سوال عادى طبعا اه معاك هو تطفل وحب استطلاع بس ياريت تجاوبنى على فكرة انا 22 سنه وخريج تجارة انجلش ...
youssef sallam غير متواجد حالياً  
قديم 11-25-2009, 12:13 PM
haydessss
مشارك مبتدئ

بسم اللة الرحمن الرحيم
انا هايدى
خريجة كلية التجارة شعبة محاسبة وايضا حاصلة علي icdl ولكن لم اجد عمل حتي الان سؤالي هل الشهادة الرخصة الدولية تكفي السوق العمل ام لاء
وهل ممكن ان اعمل في مجالي ام احتاج الي كورسات اخرة
ولكم جزيل الشكر والتقدير مني
haydessss غير متواجد حالياً  
قديم 11-25-2009, 12:19 PM
haydessss
مشارك مبتدئ

بسم اللة الرحمن الرحيم
انا هايدى
خريجة كلية التجارة شعبة محاسبة وايضا حاصلة علي icdl ولكن لم اجد عمل حتي الان سؤالي هل الشهادة الرخصة الدولية تكفي السوق العمل ام لاء
وهل ممكن ان اعمل في مجالي ام احتاج الي كورسات اخرة
ولكم جزيل الشكر والتقدير مني
قديم 11-25-2009, 12:24 PM
haydessss
مشارك مبتدئ

بسم الله الرحمن الرحيم
انا هايدى
فعلا انا زعلانة جدا علشان مفيش رد وصلي حتي الان علي العموم ميرسي لكم

التعديل الأخير تم بواسطة أحمد فاروق سيد حسنين ; 11-25-2009 الساعة 12:57 PM
قديم 11-25-2009, 06:13 PM
shaptamo7
مشارك نشط

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شهاده icdl بس ياريت لو تحبشيها بشويه دورات لغه لان فعلا اللغه مهمه جدا وفى نفس الوقت ممكن تغطى على القصور بتاع الخبره عند حضرتك ويا سلام لو الدنيا مقفله فى وشك لو تروحى مكتب محاسبه ولو من غير فلوس وصدقينى من خلاله حتعملى علاقات وحتشتغلى من خلالها
ومش تنسى اولا واخيرا ما كان لك سوف ياتيك العمليه مش شطاره ولا فهلوه دى ارزاااااااااق
shaptamo7 غير متواجد حالياً  
قديم 11-25-2009, 09:04 PM
محمود فرج جابر
مشارك مبتدئ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ........فعلا الواحد عايش في تخبط الواحد مش عارف يدرس cma ولا غيرها والله الواحد مش عارف يعمل ايه..........لان الواحد اكتشف ان الشهاده بتاعة الجامعه مش بتأهل الواحد تأهيل كامل ...ارجو المساعده.... محمود فرج ...مصري
مقيم بأبو ظبي.............ياريت حد يساعدني وأيميلي هوه (تم حذف الإيميل لأن عرضه مخالف لشروط المنتدى)
محمود فرج جابر غير متواجد حالياً  
قديم 11-25-2009, 09:36 PM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

افتراضي مشاركة: دونالد كيسو يســـــــأل - دونالد كيسو محتار ؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة donald_kieso مشاهدة المشاركة
استاذى الفاضل
جزاك الله خير
اولا اعرف بنفسى
انا دونالد كيسو - بس مصرى مش امريكى هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ثانيا
انا خريج تجارة عربى 2005 خبرة حوالى 4 سنين فى المكاتب المتوسطة

واخيرا الحمد لله نجحت فى الامتحان الدولى للمعايير وحصلت على شهادة

ifrs certificate

اللى هيا من جمعية المحاسبين البريطانين امتحنتها اون لاين ونجحت الحمد لله
انا دلوقتى ملم بـــ الـــ ifrs
وكمان ملم بكتاب كيسو برنسبلس والانترمدييت مزاكرهم كويس
انا دلوقتى واقف متكتف مكانى مش عارف اعمل ايه ولا اروح فين ولا اجى منين محبط نفسى ادخل الــ big 4
محتاج نصايــــــــــــــــــــــحك باريسنا

ثالثا
كنت عايز اعرف ايه مميزات الــ big 4 المميزات المادية ولو ربنا كرمنى ودخلت هادخل على position ايه وبكام والمرتبات نظامها ايه شغالة ولا تعبانة

رابعا والمهم

انا سمعت اقوال متضاربة هوا ان المكاتب الكبيرة دى فيها تخصص بمعنى ان الواحد ممكن يقعد يراجع حساب واحد مثلا البنك او العملاء ........... الخ لمدة 3 او 4 سنين هل الكلام دا صحيح ؟؟؟؟
وكمان سمعت ان المكاتب الكبيرة دى نظام المرتبات جواها كمان وسايط وعلاقات اتمنى اكون غلطان فى النقطة دى

ومرتبات الــ big 4 فى الخليج بتبدأ بكام ووفقا لكل position
يعنى بس علشان نتحمس شوية والمنافع نظامها ازاى اللى هيا ( تذاكر السفر - السكن - المواصلات - بدلات الانتقال - الاوفر تايم - المكافات السنوية - الاجازات - التدريب داخل المكتب - مواعيد العمل .... الخ )
وسؤال اخير ياريس
هل شهادة ifrs مطلوبة فى الامارات ولا ايه وتنصحنى اسافر بيها او ادور على سفر بيها للامارات ولا استنى ادرس شهادة تانية وهل ممكن تزودلى الاعفاءات فى حالة دراسة شهادة تانية زى acca والف الف الف شكر

معلش هاطول عليك ياريسنا ربنا يكرمك كمان وكمان
مع تحياتى
دونالد كيسو

أنتظر الرد قريبا
تحياتي
elkhouly غير متواجد حالياً